اموزش ایمنی در کار

اطلاعاتی درباره کفش

اموزش ایمنی در کار

۱۰۵ بازديد

اموزش ایمنی در کار

ماه‌ها به طول انجامد. حوادث همیشه موجب ایجاد اضطراب و ناراحتی شدید خانواده فرد قربانی می‌شود و ممکن است در زندگی خانوادگی نیز اثرات فلاکت باری داشته باشد. در این مقاله مطالبی در رابطه با ایمنی کارگران و نکات ایمنی در کارگاه‌ها ارایه می‌گردد.
 
1- ایمنی کارگران

کلیه کارگران وکارکنان کارگاه‌ها باید باتوجه به نوع کاری که انجام می‌دهند از پوشش‌های حفاظتی و ایمنی مناسب استفاده نمایند.

    لباس کارمناسب

- در اماکنی که خطر انفجار یا آتش‌سوزی وجود دارد، استفاده از لباس کارهایی که ایجاد الکتریسیته ساکن می‌کنند، اکیدا ممنوع است.

- استفاده از کمربند بر روی لباس کار و آستین دکمه‌دار ممنوع می‌باشد.

- لباس کارگران برق کار نباید هیچ جزء فلزی داشته باشد.

- لباس کار باید باتوجه به نوع کار انتخاب شود.

 

    کلاه، کفش و دستکش ایمنی

- کارگران و کارکنانی که در معرض سقوط اشیاء قراردارند باید از کلاه ایمنی استفاده نمایند.


- کارگرانی که با دریل، ابزار چرخنده و ماشین‌های دارای قطعات چرخنده و غلطنده، کار می‌کنند نبایستی از دستکش استفاده نمایند.

- کارگرانی که با اشیاء تیز یا عمل روی اشیاء تیز کار می‌کنند باید از دستکش‌های مناسب (مسلح به نوارهای فلزی) استفاده نمایند.

- دستکش بایستی طوری انتخاب شود که با خطرات احتمالی ناشی از کار متناسب باشد.

-  کارگرانی که فلزات داغ را حمل می‌کنند و یا عملیاتی بر روی آنها انجام می‌دهند (مانند جوشکاری، برشکاری) بایستی دستکش‌هایی از جنس پنبه نسوز یا چرم که در مقابل گرما مقاومت داشته باشند، استفاده کنند.

- کارگرانی که با اسیدها وقلیاها سروکار دارند بایستی از دستکش‌های لاستیکی نرم (طبیعی یا مصنوعی)، پلاستیکی نازک که مقاوم در برابر این مواد می‌باشند مصرف کنید
- کارگرانی که در معرض خطرات ناشی از برخورد یا سقوط اشیاء سنگین در روی پا قرار دارند برای حفاظت از انگشتان پا بایستی ازکفش‌های ایمنی با پنجه‌های فولادی استفاده نمایند.

- کارگران برق‌کار بایستی از دستکش لاستیکی که عایق برق بوده و مقاومت آن متناسب با ولتاژ برق شبکه باشد، استفاده نمایند.

- کارگرانی که با وسایل و ابزار برقی کار می‌کنند، باید هنگام کار بر روی سکوی عایق مستقر شده یا از کفش‌های عایق استفاده نمایند.

- کارگرانی که با مواد روغنی، قلیایی، اسیدی کار می‌کنند، باید ازکفش‌هایی استفاده کنند که جنس لاستیک و یا چرم قطور باشد و مقاوم در برابر مواد فوق باشد.
 

    عینک، ماسک و گوشی

- کلیه کارگرانی که کار آنها ممکن است سلامت چشم‌هایشان را به خطر بیاندازد باید از عینک حفاظتی استفاده نمایند.

- عینک‌های حفاظتی شیشه‌ای یا پلاستیکی باید دارای مقاومت کافی بوده و فاقد حباب هوا، ترک و موج باشد و بتواند حتی‌الامکان 80% نور را ازخود عبور دهد.
شغولند، بایستی از گوشی‌های مناسب استفاده نمایند.

- کارگرانی‌ که در عملیات جوشکاری و برشکاری مشغول کار هستند، بایستی از عینک‌های ایمنی مجهز به شیشه‌های رنگی (فیلتردار) جهت جذب تشعشات استفاده نمایند (استاندارد 2092-BS).


- برای کارکنانی که در ارتفاع به کار می‌پردازند و با خطر سقوط مواجه هستند استفاده از کمربندهای ایمنی و سایر حائل‌های ایمنی مناسب، ضروری است.

 -

- کلیه قطعات وضمایم کمربندهای ایمنی بایستی بطور دقیق و مرتب مورد بازدید قرار گیرد و قطعات فرسوده تعویض گردد؛ حصول اطمینان از بی‌عیب و نقص بودن کمربند الزامی است.

 

2- سایر نکات ایمنی در کارگاه‌ها

    نور

- در تونل‌ها و راهروها از لامپ‌های فلورسنت دوبل یا جفتی به فاصله 8 متراستفاده شود.

- در سالن‌های کارگاهی و محوطه کارگاه باید از لامپ‌های بخارسدیم ـ جیوه استفاده شود.

- میزان ‌روشنایی مناسب در تونل و راهروها و محل عبور و مرور افراد حداقل 100 لوستر و میزان روشنایی برای فعالیت‌های ساختمانی و کارگاهی مانند جوشکاری، آهنگری وغیره حداقل 200-150 لوکس می‌باشد.

- لامپ‌ها نباید طوری نصب شوند که نور مستقیم وارد چشم کارگر شود.و باید از چشم محافظت شود



 -

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.